Får du for lidt søvn?

Får du for lidt søvn?

Får du for lidt søvn? Det er ikke altid lige til at vide om man får de timer som man skal have, hvis man ikke ved hvilke tegn man skal kigge efter. Din krop fortæller dig det faktisk på mange måder, f.eks. på din vægt, dit humør og dine madvaner. Her har vi samlet oversigt over de tegn du skal kigge efter, for at se om du får nok søvn om natten.

DIN VÆGT

I forbindelse med at du ikke får nok timers søvn, har du flere vågne timer hvor du spiser mere. Hvis du ikke sover nok, bliver du mere sulten, og har tendens til at snacke mere om dagen, og du vil derfor tage på. Du vil opleve at du vil have lyst til sød og usund mad, som vil give dig en hurtig energi, men som er meget usundt for din krop.

DIT HELBREDFår du for lidt søvn?

Der følger en række helbredsmæssige sygdomme med søvnmangel. Hvis du lider af søvnmangel vil du have større chance for hjerteproblemer, og diabetes. Derudover vil din krop være dårligere til at regenerere efter en skade. Hvis din krop ikke hviler nok, vil den ikke kunne fungere optimalt om dagen, og skader som f.eks. brækkede knogler eller noget så simpelt som en forkølelse, vil være sværere at komme af med.

DIN HUD

Der er noget om det, når man siger at man har brug for sin skønhedssøvn. Du bliver nemlig skøn af at sove, og hvis du ikke sover nok, vil din hud ældes tidligere i livet, og du vil miste din glød i huden. Ved søvnmangel får man mørke render under øjnene, og huden mister sin glød og farve, så bevar din skønhed, og sørg for at få din skønhedssøvn.

DINE MUSKLER

Det er mens du sover, at dine muskler restituerer, og du genoplader din krop til næste dag. Så det siger lidt sig selv, at hvis du ikke sover nok om natten, vil du være træt om dagen. Det er simpelthen fordi at du ikke er udhvilet, og din krop har ikke haft tid til at lade helt op. Det vil gå ud over din træning bl.a. Dine muskler vil være svage, og du vil opleve at du ikke har energi til at løbe nær så langt, eller løfte nær så meget. Derudover vil du også være mere øm efter en træning, hvis du ikke hviler musklerne om natten.

 

Læs mere om søvn, og hvordan du sover bedre om natten, her–>

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *