Bliv sukkerfri

Sukker er en afhængighed som de fleste sidder fast i. Du har sikkert også prøvet det, hvor du bare trænger til søde sager fordi det giver dig en god følelse af glæde, men kort tid efter er du helt nede igen, og har brug for sukker for at komme op.

Du er ikke den eneste som har det sådan, og vi har her lavet en nem og overskuelig guide med punkter som kan hjælpe dig med at droppe det søde stads, og spise sundere.

FOKUSER PÅ KOSTEN

Det er vigtigt at holde styr på kosten, og sikre dig at du har de vitaminer og næringsstoffer som din krop har brug for, og derved mindsker du også din sukkertrang. Start dagen ud med en protein og fedtholdig morgenmad, så du undgår at få lyst til sukker senere på dagen. En sund og nærende morgenmad holder blodsukkeret stabilt i løbet af dagen.

Hold dig mest muligt fra kulhydraterne, og fyld godt på med fedtholdigt mad, da det fjerne din sukkertrang, og bringer kroppen i ketose. Når du er i tilstanden ketose, vil du ikke opleve en trang til sukker, da din krop i stedet vil bruge fedtet i din krop som primær energikilde.

Spis rigeligt med mad, og sørg for at du spiser dig mæt ved hvert måltid, så du er tilfredsstillet og ikke føler behov for sukker. Hvis du virkelig har en stor trang til søde sager, så prøv med et olieshot, som er 1-2 spsk olie (evt. fiskeolie eller hørfrø), det er ikke særlig lækkert, men efter 10 minutters tid vil din krop falde mere til ro, og du vil opleve at du slet ikke har samme trang til det søde.

Drik masser af vand. Nogen gange, når man føler sig sulten eller bare lækkersulten, så er det faktisk fordi man er tørstig. Så husk at drikke rigeligt med vand, især nu her i sommervarmen, hvor din krop forbrænder ekstra meget væske.

Læs mere om vigtigheden ved at drikke nok væske, lige her –>

VÆR GOD MOD DIG SELV

Hvis du lige er startet med at blive sukkerfri, bør du ikke motionere alt for meget samtidig, da det godt kan blive overvældende. Fokuser på en ting af gangen, og hold mest muligt dit fokus på at undgå at spise sukker. Hvis overskuddet er der, bør du holde dig i gang fysisk, men begynd ikke at løbe et halvmaraton eller andet vildt.

Husk at få rigeligt med søvn om natten. Om natten samler kroppen kræfter til næste dag, og hvis du ikke får nok søvn, vil kroppen have brug for mere energi, og det vil give dig en større trang til sukker. Hvis du har svært ved at sove om natten, kan du eventuelt forsøge dig med meditation, eller denne effektive vejrtrækningsøvelse.

Læs mere om en god nattesøvn her–>

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *