Få en bedre nattesøvn

Få en bedre nattesøvn

Få en bedre nattesøvn. Har du problemer med at falde i søvn, eller har du besvær med at sove ordenligt? Vi har her lavet en liste over nogle enkelte tips, som kan hjælpe dig til en bedre nattesøvn. En god nattesøvn skal man ikke tage for givet – det er om natten at vi genoplader batterierne, så vi kan være friske og udhvilet til en ny dag. Så sørg for at få sovet tilstrækkelige timer på øjet, og sov ordenligt når du gør det.

FASTE SENGETIDER

En god døgnrytme kan hjælpes på vej, ved at fastsætte nogle tidspunkter hvor man går i seng, og står op. På den måde vil din krop vende sig til rytmen, og det bliver nemmere for dig at falde i søvn på det rigtige tidspunkt.

SLUK LYSET

Tilbage, fra før vi opfandt vækkeuret og mobiltelefonen, stod vi op når solen stod op. Det er fra naturens side, mest naturligt for os at sove når det er mørkt, og stå op når det er lyst. Derfor sover vi også bedre i mørket – så sluk for lyset når du skal sove, og du vil falde hurtigere og mere naturligt i søvn, samt sove bedre.

INGEN SKÆRME FOR SENGETID

Det kan godt være super lækkert at flade ud foran fjernsynet og bare falde i søvn, men tv skærmen påvirker din hjerne i så høj en grad, at det forstyrre din nattesøvn. Så ingen tv eller mobiltelefon inden du skal sove, da dette vil gøre det sværere for din hjerne at falde til ro.

TÆNK IKKE PÅ NÆSTE DAG

En stor stressfaktor som påvirker nattesøvnen meget, er når man tænker og bekymre sig om dagen man vågner op til. Hvis man ligger og bekymre sig om hvor mange timer man får hvis man sover lige nu, eller tænker på hvad man skal have på af tøj næste dag, så falder hovedet ikke til ro. Det er meget normalt at vågne flere gange om natten, men med bekymringer oveni kan det ske at du ikke falder i søvn igen.

DU ER IKKE DOVEN HVIS DU SOVER MEGET

Vi kender allesammen godt de dage hvor vi bare er gnavne, og alt er bare træls – dette er oftest en følge af dårlig eller for lidt søvn. Det er efterhånden en udbredt tankegang, at man er nødt til at have travlt for at være effektiv, men hvad nytter det at lave ekstra arbejde, hvis du ikke har nok energi at lægge i det du laver? Hvis du har en dag, hvor du bare sover helt ud på eftermiddagen, så er det højst sandsynligt fordi at du har brug for det. Du skal ikke være bange for at gå glip af noget, for hellere være udhvilet og gøre et godt stykke arbejde, end at være træt og lave noget halvhjertet.

Læs også denne artikel om hvile–>

 

Comments 1

  1. Pingback: Får du for lidt søvn? — Fitnesszonen

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *