HIIT - sådan opnår du hurtigere resultater

HIIT – sådan opnår du hurtigere resultater

HIIT – sådan opnår du hurtigere resultater. Vil du gerne forbedre din træning og opnå mere på kortere tid? Så skulle du prøve HIIT, som står for High Intensity Interval Training, og er en effektiv måde at træne på, hvor du når længere på kortere tid.

HVOR EFFEKTIVT ER HIIT?

De fleste anser HIIT som værende den mest effektive måde at træne på, da man når gode resultater på mindre tid. Når man træner HIIT, træner man i intervaller som skifter mellem hård og lav intensitet. Det er bevidst, at denne måde at træne på, er den mest effektive måde at sætte gang i fedtforbrændingen og muskelopbygningen. Faktisk er der blevet forsket i at HIIT træning giver det samme resultat som udholdenhedstræning. Dvs. at flere timer på løbebåndet giver det samme som en hurtig HIIT træning.

HVAD SKER DER MED KROPPEN?

Når man træner med høj intensitet forbrænder man mere fedt, og man bliver ved med at forbrænde fedt et godt stykke tid efter træningen. HIIT har en enormt stor efterforbrændings effekt.

Ved HIIT, frigives væksthormoner, som hjælper kroppen med bl.a. at mindske aldring, øge fedtforbrændingen, øger muskelvæksten mm. Ved de kortvarige intervaller, slider du på kroppen i kortere periode end hvis du trænede længere tid, og du får samtidig lige så meget ud af det. Dvs. at det faktisk er sundere for kroppen at træne HIIT, da det ikke stresser kroppen nær så meget.

HVORDAN GØR MAN?

HIIT kan bruges som træningsform inden for alle typer motion. Hvis du f.eks. skal bruge det til løb, deler du din løbetræning op i små intervaller, hvor du typisk yder dit maksimale i 30-60 sekunder. Træningen vare ca. små 10-20 min. Husk at slappe af mellem intervallerne, løb alt hvad du kan i 30 sekunder, og fald så ned i et roligt gå-tempo i 60-90 sekunder, hvorefter du kommer op i højt tempo igen.

Hvis du træner styrketræning, er det samme princip – du træner 30 sekunder øvelser hvor du giver den alt hvad du kan, hvorefter du slapper af i 60-90 sekunder. Øg belastningen mellem øvelserne.

Husk at varme op inden du træner, da du belaster din krop meget ved disse intervaller, og undgå derved skader som kan gå ud over din træning.

Comments 1

  1. Pingback: Boost din forbrænding og kondition — Fitnesszonen

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *