Yogaøvelser for begyndere med brug af yogamåtte

Yogaøvelser for begyndere med brug af yogamåtte

 

Yoga er en af de mest populære motionsformer i verden. Den har eksisteret i århundreder, og dens fordele er veldokumenterede. Yoga kan være et godt valg for folk, der gerne vil begynde at træne, men ikke ved, hvor de skal begynde. Hvis du leder efter en let form for motion, der giver dig gode resultater, er yoga måske noget for dig! Dette blogindlæg indeholder ti yogaøvelser, der er perfekte for begyndere.

At trække vejret dybt, mens din krop strækker sig ud, giver virkelig dit sind mulighed for at slappe af og fokusere på det, der foregår inde i din krop i stedet for udefrakommende distraktioner eller stressfaktorer fra arbejde eller andre dele af livet. En anden fordel, som mange yogier rapporterer, er at være mere nærværende i løbet af deres dag, fordi de har etableret en vane med meditation ved at praktisere yoga.

Du skal bruge en yogamåtte

Inden du kan komme i gang med yoga, så skal du have en yogamåtte, her har osmedhus.dk skrevet en virkelig god artikel om emnet, den finder du her. En yogamåtte er altså et must, når du laver øvelser, og der findes mange forskellige typer måtter at vælge imellem.

Et godt sted at starte med dine første par yoga sessioner ville være noget som solhilsen sekvensen. Det vil give dig en idé om, hvilke stillinger du skal arbejde hen imod, samt hvor længe hver enkelt stilling skal holde (den er ikke for anstrengende). Når du har gjort det et par gange, kan du tjekke denne liste over ti gode begyndervenlige yogaøvelser for begyndere! Jeg håber, at du nyder dem.

At trække vejret dybt, mens din krop strækker sig, giver virkelig dit sind mulighed for at slappe af og fokusere på det, der foregår inde i din krop i stedet for udefrakommende distraktioner eller stressfaktorer fra arbejde eller andre dele af livet.

En anden fordel, som mange yogier rapporterer om, er, at de er mere nærværende i løbet af dagen, fordi de har fået en vane med at meditere ved at dyrke yoga.

Fitness yoga

Der findes grundlæggende 2 typer yoga. Den første, som egentlig ikke opfylder de grundlæggende tanker med yoga, kaldes “fitness yoga”. I fitness-yoga strækker og vrider folk deres kroppe i alle mulige stillinger. Der er også meget mere fokus på at opnå den perfekte stilling end på at være rolig og afslappet. Det kan være en meget anstrengende øvelse, hvis den udføres regelmæssigt, men den giver ikke mange andre mentale fordele end at få dig til at se godt ud i dit tøj! Fintess yoga handler altså i større grad om at bruge yogaen som fitness.

Mindfulsness Yoga

Den anden type yoga er mindfuldness yoga, og her kommer den oprindelige yoga til udtryk. Tankerne omkring yoga’en er nemlig at være i fuld fokus med sin krop imens øvelserne gennemføres. Du forsøger at arbejde på at blive mere nærværende i nuet. Du kan kun være helt opmærksom, hvis din krop er afslappet, men du er også opmærksom på alle bevægelser og fornemmelser, der sker, mens du strækker dine muskler. Mindfulness yoga hjælper folk med at slappe af, øger deres humør, øger fokus og koncentration (blandt andet).

Mindful meditation har vist sig at hjælpe med at lindre depressionssymptomer

Det vigtigste ved mindfulness yoga er ikke at forsøge for hårdt at opnå noget med din øvelse. Du skal blot nærme dig det som en måde for dig selv at rydde alle ydre stressorer eller distraktioner væk, så du virkelig kan forbinde dig med det, der sker inde i dit eget sind og din egen krop. Det tager tid, før du mestrer kunsten, så du skal ikke forvente øjeblikkelige resultater!

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *